Bestyrelsens
beretning
A/B
Magasingården 2015-2016
Formanden
startede med at velkommen til de nye andelshavere: Mette, Patrick, Christoffer,
Karen, Jacob og Natascha samt Aida og Morten. Og så
har vi haft to interne flytninger: Klaus samt Dorthe.
Det er godt,
at dem som ønsker at flytte for at få mere plads eller andet, kan få solgt
deres andele og komme videre.
Det større
salg fik sidste år bestyrelsen til at åbne for at tilmelde sig en
interesseliste. Det er ikke en venteliste i vedtægternes forstand - og der er
nu på interesseliste. Men aktuelt er der ikke nogen andel til salg.
Vi har i
forbindelse med den sidste overdragelse besluttet af skifte vurderingsmand
efter utilfredshed med nogle af vurderingerne. Vi vil afvente den næste
overdragelse for at evaluere.
Den
foreløbige vurdering gav anledning til en drøftelse af VVS og el-tjek og efter
en drøftelse med administrator nåede vi i bestyrelsen frem til at foreslå at
VVS og el tjek bliver obligatorisk, så det ikke skal overvejes fra gang til
gang og det giver foreningen tryghed mht. installationernes lovlighed og
sikkerhed – det kommer vi til under forslag.
Storskrald
Kommunens storskraldeordning
for etageejendom har ikke virket efter hensigten og vi havde planlagt at rejse
spørgsmålet på sidste års generalforsamling i grundejerforeningen. Men
grundejerforeningens bestyrelse kom os i forkøbet og fortalte på
generalforsamling i grundejerforeningen 2015 om en planlagt forsøgsordning. Den
har fungeret siden med rimelig succes. Og på sidste uges generalforsamling i
grundejerforeningen var der opbakning til en mere fast ordning.
Men der er
ofte problemer med sorteringen, hvilket flere gange har betydet at
grundejerforeningen har måttet betale for omsortering før kommunen har afhentet
containerne.
Forslag til
Grundejerforening om P-forbud Gl. Byvej ud for
P-plads
Vi har
et problem med store biler lige foran udkørsel fra p-plads. Det blev et fælles
forslag til Grundejerforeningen med A/B Artillerimagasinet præsenteret på
Grundejerforeningens generalforsamling i sidste uge. Der var dog ikke opbakning
at køre sagen som Grundejerforeningens sag, men der blev vedtaget en positiv
opbakning. Så vi kommer selv til at køre sagen i forhold til kommunen og
politiet.
Grundejerforeningen – forslag om nyt
beboerhus
Der var som
nævnt generalforsamling i grundejerforeningen i sidste uge. Hovedpunktet var nyt beboerhus. Der har været
rundsendt et omfattende materiale undervejs.
Bestyrelsen
i A/B Magasingården valgte at stemme nej, da vi ikke fandt, at omkostningerne
står i rimeligt forhold til hvad der kan forventes opnået. Vi stillede et
ændringsforslag, som ville gøre det muligt at bruge huset til fester, men det
blev fejret af bordet – og et pænt stor flertal (uden Hvidovre Kommune, som
passende undlod at stemme) stemte beboerhuset igennem. Umiddelbart bliver de
ekstra omkostninger ikke store - + 5% i kontingent i
2016 og igen i 2017, idet grundejerforeningens bestyrelse har fravalgt at lave
større forbedringer disse år.
Positive
punktnedslag fra grundejerforening 2015-2016:
Og så kan
det nævnes, at der er opsat en batteriboks ved ”vores” flaskecontainer.
Havedage – og sandkasseoverdækning
Havedagene -
eller pligtarbejdsdage som de rettelig hedder - fungeret med at vedligeholde
vores gårdrum og lave mindre udbedringer. Og der har
også været plads til hyggeligt samvær.
Op til dette
forårets have dag blev der ikke blot snakket om overdækning af en slags på
sandkassen. Det blev lavet et konkret forslag og en af vores nye andelshavere
har både stået for indkøb af materialer og lavet det praktiske arbejde. Så nu
er der en flot overdækning på sandkassen. Stor ros og mange tak til Morten.
Økonomi
Der var
ingen væsentlige afvigelser på ydelse på det nye lån, så vi fastholdt
boligafgiftens størrelse i både 2015 og 2016. Og som det fremgår af det uddelte
budgetforslag lægger vi op til at fastholde boligafgiften uændret.
Værdien af
vores ejendom er ifølge valuarvurderingen steget og det er på sin vis fint nok.
Dog mener bestyrelsen at der er grund til en vis forsigtighed og derfor er der
lavet hensættelser reserveret til imødegåelse af værdiforringelsen af ejendom
og kursregulering af proritetsgæld.
Vedligeholdelse
af ejendommen
Vedligeholdelsesplan
for A/B Magasingården er vedtaget af bestyrelsen og lagt på hjemmesiden lige
før jul.
Der
er i 2015 sket en udskiftning af udstyr til måling af vand og varmeforbrug i 11
lejligheder. Der gennemføres i 2016 og 2017 en tilsvarende udskiftning.
Finansiering over varme/vand regnskab.
Der
er i 2015 gennemført en udskiftning af defekte fuger ved døre og vinduer. Der
er foretaget en vurdering af holdbarhed og et antal fuger er udskiftet i 2015.
I 2016 udskiftes yderligere et antal fuger.
De store altaner leder vand til
underetagen ved regnvejr. Den generelle konstruktion skal tjekkes efter. Dette
arbejdet er startet samme dag som generalforsamlingen.
Og aktuelt har vi bestilt TOP til at rette
lidt op på vores fliser, så vi undgår store pytter efter regnvejr.
Vi har været udsat for nogle
strømafbrydelser – og i forbindelse med en af disse gik vores elevator i
stykker. Det tog lidt tid at få en reparation på plads – og vi forsøger at få
omkostningerne dækket af forsikringen. Det var en dyr reparation!
Grøn vedligeholdelse og trappevask
Grundejerforeningen har skiftet hvid og
grøn leverandør. Bestyrelsen besluttede at skiftet til samme grønne leverandør.
Tidligere havde vi trappevaks fra den nu
tidligere grønne leverandør. Da vi ikke har været tilfredse med trappevasken,
besluttede vi at finde en anden løsning. Vi har netop fået et tilbud fra en ly
leverandør og på bestyrelsesmødet umiddelbart før generalforsamlingen har vi
besluttet at aftale med ny leverandør til rimelig pris med rengøring hver 14.
dag plus 3 årlige vinduespudsninger.
Det bemærkes, at leverandøren vil tilbyde
andelshaverne vinduespudsning til en rimelig pris.
Jule – og arrangementer
Op til jul
blev der kaldt ind til opsætning af juletræ og julepynt. Der kom nok til at der
kunne pyntes op. Dagen efter var der gløgg m.v. - og både juletræ og gløgg har Birthe
og Jens Hasemann arbejdet med og æren for.
I
forlængelse heraf: der har heller ikke i år været et arrangementsudvalg. Og
bestyrelsen ser det ikke som sin opgave at gennemføre et antal sociale
arrangementer - men bakker gerne op med penge til f.eks. juletræ og gløgg. Hvis
der stiller nogen og laver forberedelserne, så sker der noget.
Derfor også
en opfordring til at interesserede melder sig til at gøre lidt mere ved
forberedelserne til en sommerfest i forbindelse med havedagen i juni.
Internet
Den nye
ordning fra sidste generalforsamlingsperiode med hurtigere netforbindelse
og bedre support skulle indebære, at alle andelshavere er individuelt registrerede.
Det faldt først på plads for nogle måneder siden. Den nye model betyder også,
at leverandøren Dansk Kabel TV kan overvåge vores netforbindelse
og deres funktion fra deres kontor. Dvs. at de også kan foretage fejlrettelser
uden anmeldelser. Bemærk at fejlanmeldelser koster penge – som falder tilbage
på den, som har foretaget fejlanmeldelsen.
Vand og -varme
Også
sommeren 2015 slukkede vi for varmen i nogle måneder uden at bestyrelsen hørte
om gener. Og der ser ud som om det betød nogle mindre omkostninger. Siden er vi
blevet lidt mere i tvivl og er ved at overveje det rationelle – ikke i forhold
til varme, men i forhold til stabilitet af cirkulationspumpen, som ikke har
godt af at stå stille. Men det betyder ikke at der til sommer vil være meget varmt
vand, som cirkulerer.
Varmeanlægget
er gennemgået med tekniker. Enkelte justeringer ud fra de meldinger
andelshavere havde givet tidligere til Flemming. Ellers kører vores anlæg som
det skal. Flemming kontakter de enkelte andelshavere for præcisering af
problemer.
Diverse
Man
er velkommen til at overdrage ting og redskaber til fælles brug og foreningens
ejendom, men man kan ikke bruge plads til opbevaring af private ting.
Der
er oprettet et afsnit under praktiske oplysninger på hjemmesiden om ’Salg af
lejligheder’. Her kan hentes salgsdokumentation i pdf. Det er første skridt til en mere samlet
beskrivelse.
YouSee er begyndt at sende deres
info-mails til vores alle-mailboks. Det har
bestyrelsen valgt at acceptere, så alle får alle informationer.
Afslutning
Til sidst en
tak til vores administrator for godt samarbejde og til bestyrelsens medlemmer
og suppleanter for et godt samarbejde.
(aflagt af Leif Andresen på ordinær generalforsamling
20. april 2016)