Bestyrelsens
beretning
A/B
Magasingården 2016-2017
Formanden startede med at velkommen til de nye
andelshavere: Nina og Johan. Derudover er Lis flyttet internt.
Det er godt, at dem som ønsker at flytte for at få
mere plads eller andet, kan få solgt deres andele og komme videre. Der er
yderligere solgt en andel pr. 1/7, så vi siger snart farvel til Camilla og
Martin. Og derudover er der et par andel til salg.
Et større salg fik forrige år bestyrelsen til at åbne
for at tilmelde sig en interesseliste. Det er ikke en venteliste i vedtægternes
forstand - og der er nu fem på interesseliste. Erfaringerne viser at det er en
god ide, at holde det som en interesselisten. Camilla og Martins fik ikke solgt
deres andel ad denne vej, men via en ejendomsmægler.
Vi også i løbet af i år fra de andelshavere, som har
forsøgt at sælge, hørt om interesserede, som har haft problemer med at få deres
bank til at acceptere vores andelsforening som solid. Det synes at være en
kombination af dårligt arbejde og bankernes almindelig måske lidt overdrevne forsigtighed.
Det er helt forkert, at vi står over for en fordyrende lånefornyelse. Renten
skal stige alvorligt meget for at vores næste konvertering i 2020 ikke kommer
til at indebærer et rentefald for os. Og vores sidste refinansiering af den
anden halvdel er meget langsigtet og indeholder væsentlige afdrag.
Vores administrator har været i dialog med Dansk Bank.
Det viser sig at denne og sikkert også andre banker vælger at være mere
pessimistiske end de valuarer, som vi har til at vurdere ejendommen. Så når en
bank vurderer vores ejendom til at være væsentligt mindre værd end valuaren, så
hjælper det ikke så meget, at bestyrelsens forslag til andelskrone ligger under
det formelt mulige.
Ind i mellem kan man godt gå den tanke, at nogle
banker vælger en dårlig undskyldning for ikke at yde lån. Det er naturligvis
nemmere at skyde skylden på en angivelig dårlig økonomi i en andelsforening end
at stå inde for, at banken ikke tror på en persons
tilbagebetalingstroværdighed.
Vi har skiftet vurderingsmand efter utilfredshed med
nogle af vurderingerne. Der har også været ytret utilfredshed med de nye,
hvorfor to fra bestyrelsen har haft et møde med firmaet og fået afstemt
forventningerne. Vi drøftede på sidste generalforsamling et obligatorisk VVS og
el-tjek som vedtægtsændringsforslag uden at det blev godkendt. Mødet med
vurderingsfirmaet har ledt til et andet og mindre indgribende forslag, nemlig
at der skal et el henholdsvis VVS tjek til, hvis der er installationer, hvor
der ikke foreliggende regninger fra autoriserede installatører – det kommer vi
til under forslag.
Storskrald
Storskraldeordningen hver anden måned i grundejerforeningens
regi fungerer stort set. Det har dog været nødvendigt med låsning af
containerne. Og der er også til tider problemer med sorteringen. Så der kan kun
opfordres til bruge ordningen på en ordentlig måde.
P-forbud Gl. Byvej ud for P-plads
Vi har haft
et problem med store biler lige foran udkørsel fra p-plads. Vi sendte et
forslag til Hvidovre Kommune med fotodokumentation. Magasingården tog initiativ
til et møde med Hvidovre Kommune sammen med A/B Artillerimagasinet og
grundejerforeningen. Her blev aftalt to initiativer: gule prikker som
understøttelse af P-forbud på den anden siden af Gl. Byvej
samt en henvendelse fra kommunen til firmaet, hvor en stor varevogn ofte var
parkeret lige foran udkørslen. Begge initiativer har båret frugt, så nu har vi
en mere sikker udkørsel fra p-pladsen.
Grundejerforeningen – og beboerhuset
På sidste år generalforsamling i grundejerforeningen blev
vedtaget etablering af et nyt beboerhus i med navnet Smedjen. Det tog lidt tid
at få formalia i orden, men efter sommerferien blev projektet sat i gang. Der
er nedsat et beboerråd, som har ansvaret for den daglige drift.
Der har været en lang række arrangementer og løbende
aktiviteter. Endvidere er der startet udlejning af lokaler på noget mere
rimelige vilkår, end der var lagt op til.
Beboerrådet har uddelt materiale flere gange og de
informationsmaterialer, som bestyrelsen har modtaget via email,
er alle videresendt til vores alle-mail.
Magasingårdens bestyrelsen var sidste år skeptisk i
forhold til projektet med nyt beboerhus. Både fordi det koster dyrt, fordi
udlejning af lokaler var lagt op til at skulle ske på meget begrænsende vilkår
og også fordi vi var skeptiske vedr. om der ville være tilstrækkelig aktivitet.
Dyrt er det faktisk fortsat. Grundejerforeningens
budget for både 2017 og 2018 regner med nettoomkostninger på 213.000 kr.,
hvilket er 24 % af grundejerforeningens budget. Så det har indebåret, at der
ikke sker andre forbedringer / udvidelser. Som nævnt, så sker lokaleudlejning
på bedre vilkår end forventet og indtil videre har der været en række
aktiviteter.
I forbindelse med aktiviteter i grundejerforeningens
regi inkl. beboerhuset er der møder og arbejdsgrupper/udvalg, hvor
Magasingården repræsentant ikke nødvendigvis behøver at være en fra
bestyrelsen. Derfor opfordres til at interesserede melder sig til bestyrelsen.
Så vil vedkommende får tilbuddet på linje med bestyrelsesmedlemmer og
suppleanter, når der kommer indkaldelser/indbydelser.
Ensretning af Gl. Byvej var
et forslag på grundejerforeningens generalforsamling i år. Vi fik modificeret
forslaget på to måder: kun for biler og ikke cykler samt ikke i den nordlige
ende, så biler fra ”vores” Pl-plads kan komme ud og ind via Filmbyen.
Havedage – og sandkasseoverdækning
Havedagene - eller pligtarbejdsdage som de rettelig
hedder - fungeret med at vedligeholde vores gårdrum og lave mindre udbedringer.
Og der har også været plads til hyggeligt samvær.
Sidste forår blev lavet en overdækning på sandkassen. I
løbet af året er sket en udbedring af ødelagte hængsler – begge dele har Morten
æren for.
Økonomi
Værdien af vores ejendom er ifølge valuarvurderingen
steget og det er på sin vis fint nok. Dog mener bestyrelsen, at der er grund
til en vis forsigtighed og derfor er der lavet hensættelser reserveret til
imødegåelse af værdiforringelsen af ejendom og kursregulering af prioritetsgæld.
Vedligeholdelse af ejendommen
Vedligeholdelsesplan
for A/B Magasingården er fornyet af bestyrelsen og lagt på hjemmesiden lige efter
jul.
Der er i 2016 udskiftning af udstyr til måling af vand og varmeforbrug i 11
lejligheder år. Finansiering over varme/vand regnskab. Et tilsvarende antal er
planlagt efter sommerferien i år og dermed er der udskiftet i alle lejligheder.
De store altaner ved 25A og 25B har fået fjernet isolering, som trak vand
og ødelagde fuger.
I 2016 er lagt drænrør under hovedstien i gården for at minimere problemer
med vandpytter ved regnvejr.
Der er i 2016 opsat en lampe ved stien ud til P-plads.
Der er i 2016 fortsat gennemført en udskiftning af defekte fuger ved døre
og vinduer og kort før generalforsamlingen er yderligere udskiftet nogle
defekte fuger. Vores håndværker Karl-Peter Top vurderer, at der hermed er udskiftet,
hvad der lige foreløbig er grund til. Vi sætter derfor på
vedligeholdelsesplanen, at der i 2019 skal vurderes om der igen er grund til at
udskifte nogle fuger.
Kort før påske i år er udluftningskanaler og tagkonstruktion efterset med
faglig bistand. Vi har ikke fået den endelig rapport fra Top endnu, men der er
ikke mangler.
Hoveddøre i opgange og lejlighedsdøre er gennemgået for låsefunktion og hoveddøre
i opgange har fået efterset hængsler. Ikke alle indleverede nøgle, så der
mangler nogle.
Individuelle ombygninger
Bestyrelsen har principgodkendt en model for lave dobbeltdøre til altanerne
på ydersiden. Det betyder at de interesserede ikke skal have individuel
sagsbehandling i bestyrelsen, men kan behandles administrativt af formanden.
TV antenne
Bestyrelsen valgte at sige nej tak til et tilbud fra TDC om et tillæg til
vores kontakt om fællesantenne, som ville have givet billigere leje af TV-boks
hos TDC, men til gengæld have låst vores aftale. Der er ændret lovgivning, som
betyder, at den enkelte andelshaver ikke er bundet til at aftage TV-signal. Så nu er det muligt at melde fra – og den første
har gjort det. [Jannis kan uddybe].
Grøn vedligeholdelse og trappevask
Grundejerforeningen skiftede hvid og grøn
leverandør for lidt over et år siden. Bestyrelsen besluttede at skiftet til
samme grønne leverandør. Og det har virket tilfredsstillende-
Lige i forbindelse med sidste
generalforsamling besluttede bestyrelsen at indgå aftale med et andet firma om
trappevaske og vinduespudsning. Det har fungeret fint, så vi har nu i et års
tid haft problemfri rengøring på trapperne og på mellemgangen – og pudsning af
vinduer.
Det bemærkes, at leverandøren tilbyder
andelshaverne vinduespudsning til en rimelig pris.
Hække og træer
Vi har ikke holdt vores hækhøjde under de
obligatoriske 140 cm. Det viste sig at vores hækkeklipper ved efterårets
havedag var for spinkel, så det ordnes ved næste hækklipning af vores grønne
leverandør.
Nogle andelshavere i stuen har ydre hække
uden for vores andelsforeningsområde. Det anbefales at holde disse i en
passende højde – men det er den enkelte andelshavers ansvar.
De to paradisæbletræer er klippet med ned
og der er podet ”rigtige” frugttræsgrene på stammerne. Vi krydser fortsat
fingre for at det lykkes.
Nyt energimærke
Vi fik planmæssigt nyt energimærke i
august måned. I den forbindelse havde bestyrelsen besluttet, at undersøge
muligheden for at få opdateret / verificeret den reduktion for udsat
beliggenhed, som de fleste andele har. Jeg har altså sjældent set nogen afvise
at udføre en indtægtsgivende opgave så bastant. Det var konsulentens klare
melding, at det ville være spild at foreningens penge. Vores ejendom er så ny,
at reduktion for udsat beliggenhed ganske enkelt ikke er relevant.
Det
nye energimærke kan ses under Praktisk/Salg
af lejlighed på vores hjemmeside. Vi har igen energimærke C – og det gælder
de næste 10 år
Jule – og arrangementer
Op til jul blev der kaldt ind til opsætning af
julepynt. Der kom nok til at der kunne pyntes op.
I forlængelse heraf: der har heller ikke i år været et
arrangementsudvalg. Og bestyrelsen ser det ikke som sin opgave at gennemføre et
antal sociale arrangementer - men bakker gerne op med penge til f.eks gløgg. Hvis der stiller nogen og laver forberedelserne,
så sker der noget.
Derfor også en opfordring til at interesserede melder
sig til at gøre lidt mere ved forberedelserne til en sommerfest i forbindelse
med havedagen i juni.
Vand og -varme
Også sommeren 2016 slukkede vi for varmen i nogle
måneder uden at bestyrelsen hørte om gener. Og der ser ud som om det betød
nogle mindre omkostninger.
I efteråret fik vi udskiftet cirkulationspumpen til
varmt vand.
Retningslinjer for a conto vand- og varmebidrag
Nogle diskussioner om håndtering af a conto betalingen
for vand og varme har givet anledning til at bestyrelsen har udarbejdet Retningslinjer for a conto vand- og
varmebidrag i A/B Magasingården, der ligger på hjemmesiden, hvor alle så
kan se hvad der gælder.
Postkasseskilte
Efter debatten på sidste generalforsamling har vi
diskuteret skiltene på postkasserne. Vi kom ikke så langt, men har drøftet en
mulighed for en anden og billigere model. Derfor er det normale forlag om
bekræfte skiltemodellen udvidet med en bemyndigelse til bestyrelsen.
Byggeprojekter i Avedørelejren
Bestyrelsen har indsendt høringssvar om Avedøre
Tværvej 60-66 – de fire parcelhusene. Vi protestere mod en høj bebyggelsesgrad
på et område, som var forudsat at skulle være grønt.
Zentropa har gang i et
projekt, som indebære et tung boligprojekt på det sidste stykke mod Quarkcentret.
Der er et forberedende borgermøde i aften. Der er sket forbedringer siden
første udspil med nærmest en halvering af byggehøjden. Men som forslaget set ud
nu, vil det fortsat betyde en forøget belastning af veje og P-pladser.
Diverse
På
sidste generalforsamling blev påpeget, at kommunens papcontainer ved vores
miljøstation var i en ganske dårlig forfatning. Det påpegede bestyrelsen over for
kommunen og de blev efter et par måneder skiftet ud.
Cykler
Vores cykelparkering er godt overfyldt. Så ud over en
opfordring til at fjerne cykler, der ikke længere er i aktiv brug (og ikke
vente til sommer-havedag), vil bestyrelsen gerne drøfte muligheder for at
udvide cykelparkering i gården:
·
Opsætte børnecykelstativer under en eller flere af
trapperne til 1. sal
·
Lægge fliser + opsætte voksen/børnecykelstativer
mellem henh. 19A 25B og nuværende cykelstativer
·
Aflåst cykelskur i forlængelse af miljøstation
(tidligere givet kommunal tilladelse til et sådant skur fire meter langt).
·
Andre forslag?
Afslutning
Til sidst en tak til vores administrator for godt
samarbejde og til bestyrelsens medlemmer og suppleanter for et godt samarbejde.
(aflagt af Leif
Andresen på ordinær generalforsamling 20. april 2017)