Bestyrelsens
beretning
A/B
Magasingården 2017-2018
Formanden
startede med at byde velkommen til de nye andelshavere for 5 andele.
Det er godt, at
dem som ønsker at flytte for at få mere plads eller andet, kan få solgt deres
andele og komme videre. Et salg pr. 1/5 er ved at være på plads, og derudover
yderligere en andel til salg.
Et større salg
fik forrige år bestyrelsen til at åbne for at tilmelde sig en interesseliste.
Det er ikke en venteliste i vedtægternes forstand - og der er nu fem på
interesseliste. Erfaringerne viser at det er en god ide, at holde det som en interesseliste.
Interesseliste
Der været en stigende interesse for at
komme på denne. Vores beskrivelse er justeret, så vi overholder de nye regler
om persondata, der træder i kraft i maj måned. Andelshavere, som ønsker at
sælge, får udleveret navne og kontaktoplysninger, hvilket de interesserede
specifikt skal have sagt ja til. Der blev sendt mail til 11 om fornyelse.
Bestyrelsen har haft drøftet at etablere en egentlig venteliste.
En venteliste vil koste os administration og at brugen af interesseliste til
salg er begrænset, hvorfor gebyrer for at være på venteliste og gebyr til
sælgende andelshaver synes derfor høje. Det blev derfor besluttet, at der ikke
oprettes for nærværende en administrativ venteliste.
Storskrald
– og normalt skrald
Storskraldeordningen
hver anden måned i grundejerforeningens regi fungerer stort set. Det har dog
været nødvendigt med låsning af containerne. Og der er også til tider problemer
med sorteringen. Så der kan kun opfordres til bruge ordningen på en ordentlig
måde.
Også
mht. dagligdagens affald er grund til at være opmærksom på at opføre sig
korrekt. Det sker for tit at der fyldes for meget på, så låget ikke kan lukkes.
Det gælder både vores egen miljøstation og kommunens papcontainere ved siden
af.
Vi
har haft en henvendelse fra Grøn Gruppe i grundejerforeningen om at opsætte en
container til plastflasker. Bestyrelsens opfattelse er at det er en kommunal
opgave. Endvidere vil fejlbrug kunne koste mange gebyrer.
Grundejerforeningen
– og beboerhuset
Beboerhuset
Smedjen har nu eksisteret i snart 1½ år. Masser af initiativer med
søndagsbrunch, foredrag, koncerter, private arrangementer, fester, møder m.v. Driften
løber rundt – dog set uden huslejen på 155.292 til kommunen. Der er enkelte
andelshavere fra Magasingården har haft lejet beboerhuset og indtrykket har
været meget positivt. Så der er ikke grund til at bruge det til f.eks.
familiefester. Der er plads og bestik/service til op til 50 personer. Man kan
leje stueplan og/eller 1. sal.
Interesserede
kan tilmelde sig en facebook-gruppe.
Ensretning
af Gl. Byvej var et forslag på grundejerforeningens
generalforsamling sidste år. Vi fik modificeret forslaget på to måder: kun for
biler og ikke cykler samt ikke i den nordlige ende, så biler fra ”vores”
Pl-plads kan komme ud og ind via Filmbyen. Det er en af den andre
andelsforeninger, som fik opgaven med hjem. Vi har kommenteret deres forslag
til henvendelse til kommunen, men har ikke hørt noget om et evt. resultat –
eller om svar overhovedet.
Havedage
Havedagene
- eller pligtarbejdsdage som de rettelig hedder – har fungeret med at
vedligeholde vores gårdrum og lave mindre udbedringer. Og der har også været
plads til hyggeligt samvær. Til forårshavedagen var der 22 andele med.
Belåningen
af ejendommen
Bestyrelsen har set på lånemuligheder og der er ikke
aktuelt fornuft i at lave en låneomlægning. Bestyrelsen – og administrator –
følger løbende situationen. Når det måtte blive relevant, så vil en
låneomlægning blive forelagt en generalforsamling, om nødvendigt ved at der
indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling. Det er umiddelbart
bestyrelsens forventning at det bliver et emne på næste ordinære generalforsamling.
Økonomi
Værdien
af vores ejendom er ifølge valuarvurderingen steget og det er på sin vis fint
nok. Dog mener bestyrelsen, at der er grund til en vis forsigtighed og derfor
er der lavet hensættelser reserveret til imødegåelse af værdiforringelsen af
ejendom og kursregulering af prioritetsgæld.
Nødvendig
vedligeholdelse af ejendommen
Vedligeholdelsesplan
for A/B Magasingården er ikke blevet opdateret i generalforsamlingsperioden.
Til gengæld er planen gennemført og nogle yderligere tiltag er gennemført.
Desuden har der været en del reparationsarbejder (ikke alle nævnt konkret) så
der er blevet foretaget vedligeholdelse.
Men
det viser desværre, at selvom vores ejendom egentlig kun er i
konfirmationsalderen, så er den så småt ved at være i reparationsalderen. Det
har indtil nu været overskuelige problemer, men vi kommer til at være
forberedte på at der nemt kan komme mere alvorlige problemer og dermed større
udgifter. Det tager bestyrelsen højde for med forslaget til hensættelser.
Et overblik over forbedringer/systematisk
vedligeholdelse
·
Skråvinduer: Det blev konstateret, at der for skråvinduer er reguleringsskrue,
som er/kan være monteret forkert, så der er utætheder og risiko for dannelse af
fugt. Konstateret i forbindelse med fraflytning. Top undersøgte dette og
bestyrelsen besluttede at foretage inspektion af alle. Dette er sket og en
række vinduer er justeret.
·
Udskiftning af sidste vand- og varmemålere er
sket og dermed er denne udskiftning foretaget over den planlagte
udskiftningsperiode på 3 år. Finansieret over varmeregnskab.
·
Vores
el målere er udskiftet til fjernaflæste målere. Finansieret af el-leverandør
·
El-stik i gården: en
hjemmestrikket løsning til julebelysning er erstattet af en regelret løsning.
·
Vinduer og døre: Bestyrelsen har konstateret, at der har været
flere tilfælde af problemer med døre og vinduer med deraf følgende
håndværkerbesøg. Og derfor er blevet besluttet, at gennemføre et generelt tjek
af vores døre og vinduer. Derfor var indkaldt anmeldelse af problemer inden
forårshavedagen 8. april og der er 10 som har meldt om problemer.
Igangværende
arbejder:
·
Kloak: Vores kloaksystem har tre gange været
stoppet på kort tid. En TV
inspektion af den berørte del af vores kloaker afslørede mindre skader på vores
kloakker. Der er rifter i samlingerne pga. tidligere forstoppelser, men ingen
brud. Vi har bedt kloakfirma om fuld TV inspektion af vores kloakker og
derefter indhenter vi tilbud på udbedringer. Opgaven opprioriteres.
·
Ventilationsanlægget i østfløjen
har haft mange funktionssvigt. I slutningen af sidste uge er foretaget en
reparation, som vi håber har løst problemet.
·
Elforsyningen til 23A – reparation er netop
påbegyndt.
·
Dørtelefon i 23B er gået i stykker og er netop
er blevet skiftet ud
Grøn
vedligeholdelse og trappevask
Hverken
den grønne vedligeholdelse eller trappevaske og vinduespudsning har givet
anledning til problemer. De nye leverandører fra sidste
generalforsamlingsperiode fungerer tilfredsstillende.
Det
bemærkes, at leverandøren tilbyder andelshaverne vinduespudsning til en rimelig
pris.
Barnevogne i opgangene
Bestyrelsen
har snakket om status med barnevogne i vores opgange og mener at der er grund
til at præcisere de gældende regler.
Opgangene
er primært beregnet til adgang til lejlighederne og som flugtvej ved brand – og
det er det sidste som sætter reglerne. Det skal være brandsikkert – hvilket vil
sige af der ikke må være hverken madrasser eller tæpper i barnevogne. Og der er
begrænset plads, så der er ikke plads til opbevaring af barnevogne ikke i brug.
Bestyrelsen
påtænker at udvide mærkningen af cykler til også at dække barnevogne.
Avedøre
Fjernvarme.
Forbrugsperiode er ændret fra 1. juni – 31. maj til
kalenderåret, jf. meddelelse fra Avedøre Fjernvarme. Vores administrator
foreslog, at udgifterne til målerudskiftning fordeles på begge varme regnskabsperioder
1. juni – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018. Dette blev
tiltrådt.
Internet - Højere hastighed
Bestyrelsen
har indgået en aftale med vores internetleverandør Dansk Kabel TV om en teknisk
opdatering af vores netforbindelse. Dette betyder at vi fra omkring starten af
maj måned vil alle modtage en mere stabil og hurtigere forbindelse. I dag har
vil alle en fælles; 150/150 Mbit forbindelse, og
denne deler vi med to andre andelsforeninger. Dette betyder, at vi til tider er
128 husstande, der deler denne forbindelse og derfor har vi længe oplevet en
ringe hastighed/udfald.
Den
nye forbindelse er anderledes; alle husstande får en garanteret 50/50 Mbit forbindelse. Der er ligeledes mulighed for tilkøb af
højere hastigheder - ligesom der er nu.
Det
gode ved denne aftale er, at prisen for vores internet forbliver det samme: 75
kr. /måned.
Aftalen
indeholder ligeledes en bedre og forenklet serviceaftale, mulighed for
billigere fastnet telefoni (tilvalg) og meget mere. Alt dette vil Dansk Kabel
TV selv informere omkring med en skrivelse i vores postkasser, når vi nærmer
os. Det bliver efter planerne i starten af maj (uge 19).
Jule
– og arrangementer
Op
til jul blev der kaldt ind til opsætning af julepynt. Der kom nok til at der
kunne pyntes op. Og der var tøndeslagning til fastelavn.
Bestyrelsen
bakker gerne op, når der er beboere som tager initiativ til jule og
fastelavnsarrangementer. Hvis der stiller nogen og laver forberedelserne, så
sker der noget. Så tak til Ditte, Anne Mette og Karen, som har ydet en fin
indsats i år.
Så
vil jeg også nævne at interesserede meget gerne må melde sig
til at gøre lidt mere ved forberedelserne til en sommerfest i forbindelse med
havedagen i juni. Pernille vil stille sig til rådighed som kontakt til
bestyrelsen.
Vand
og -varme
Også
sommeren 2017 slukkede vi for varmen i nogle måneder uden at bestyrelsen hørte
om gener. Og der ser ud som om det betød nogle mindre omkostninger.
Byggeprojekt
i Avedørelejren
Zentropa har
gang i et projekt, som oprindeligt skulle indebære et tungt boligprojekt på det
sidste stykke mod Quarkcentret. Vi har udtalt os skeptisk ved en for-høring.
Der kommer en lokalplanhøring om det reducerede projekt. Jens har fulgt med i
en grundejerforeningsarbejdsgruppe og kan fortælle yderligere.
Cykler
Vores
cykelparkering er godt overfyldt. Så ud over en opfordring til at fjerne
cykler, der ikke længere er i aktiv brug (og ikke vente til sommer-havedag). På
sidste generalforsamling lagde bestyrelsen op til debat om cykelparkering.
Mikkel har arbejdet videre med dette og kan fortælle yderligere.
Andelsforeningen har tidligere haft godkendt et projekt om at udvide miljøstationen
med et lukket cykelskur. Mikkel har forespurgt kommunen om de praktiske
muligheder – uden at der er blevet svaret. Det var bestyrelsens tanke, at
projektet skulle have være forelagt til beslutning på denne generalforsamling,
hvilket så altså desværre ikke har været muligt.
Afslutning
Til
sidst en tak til vores administrator for godt samarbejde og til bestyrelsens
medlemmer og suppleanter for et godt samarbejde.
(aflagt
af Leif Andresen på ordinær generalforsamling 16. april 2018)